Ikastetxearen
Antolakuntzako ikasgaiaren bigarren portfolioa da hau, lehengoaren jarraipena
izango dena. Bigarren lauhilekoan ikasitakoa laburbiltzeko asmoz, aurreko
lauhilekoan finkatutako helburuen berrikuspena egingo da, taldean egindako
eskola idealaren inguruan zertxobait sakonduko da, gonbidatutako irakasle
batekin izandako saioetan proposatutako ariketak bilduko dira eta, bukatzeko,
autoebaluazioari helduko zaio.
Aurreko
lauhilekoan nire buruari jarritako helburuak ondokoak izan ziren: lauhilekoaren
hasieran irakurtzen hasitako txostena (Ministerio de Educación,
2011)
irakurtzen bukatzea, eta irakasgaiaren bibliografiako iturriei gainetik
begiratu bat ematea.
Nire buruari
ezarritako helburuak bete ditudalako oso pozik nago, egia esan. Europa mailako jarduera
arrakastatsuen txostenaz gain, beste lau oinarrizko lan aztertu ahal izan ditut
(Antúnez, 1997; Bujan
Vidales & Aramendi Jauregi, 2005; Gairín Sallán & Darder Vidal, 1994;
Paredes Labra, Herrán Gascón, Santos Guerra, Carbonell Fernández, & Gairín
Sallán, 2009).
Testu horietan ikasitakoa eskola idealaren taldeko lanera bideratu nuen,
taldeko lanari sarrera emateko aproposa iruditu zitzaidalako eta horrela eginik
portfolioko banakako lanera bideratzea baino erabilgarritasun handiagoa ikusten
niolako.
Irakasgaiaren
bibliografiako testu horien bitartez ikastetxearen antolakuntzako osagaiei
buruz gelan ikasturtean zehar egin dugun lana testuinguru orokor batean kokatu
ahal izan dut, eta nire buruan ideiak argitu eta antolatzeko balio izan dit,
bai eskolaren definizioaren inguruan, baita antolakuntzaren inguruan ere.
Nolabait esatearren, ikasgai osoaren sintesia egiteko balio izan dit ariketak,
eta niretzat oso positiboa izan da. Graduko ikasgai guztiekin gustuko dut
honelako ariketa burutzea, ikasitako guztiaz jabetzeko eta etorkizunean gai
horretara bueltatu nahi dudanean oinarrizko ohar batzuk eta erreferentzia sorta
izateko. Ikasgai askotan eskatu egiten zaigu sintesiko lana egitea, bai
lauhilekoaren amaierako lan bezala eskatzen zaigulako, bai azterketa prestatu ahal
izateko nire kabuz egiten dudalako. Kasu honetan, esplizituki eskatu ez zaigun
arren, nik ulertu dut eskola idealaren lana egin ahal izateko aurreko baldintza
zela, baina horrela eskatu izan ez balitzaigu ere, egiteko asmoa nuen.
Ikasgaian
ikastetxearen antolakuntzaren inguruan jarrera ireki eta berritzailea izan
dezagun proposatu zaigula iruditu zait, eta aztertu ditudan liburuek ildo
horretan doazen edukiak bildu dituzte. Agian Bujan eta Aramendirena (2005) da ikuspegi horretatik gehien
urruntzen dena, orokorrean gaur egungo ikastetxeen antolakuntza nolakoa den
azaltzen digula iruditu baitzait, eta ez horrenbeste nolakoa izan beharko
lukeen.
Eskola idealari
buruzko taldeko lanaren inguruan, aurkezpenean beste talderen batek
adierazitakoarekin bat etorrita, niri ere iruditu zait gaia bakarkako
gogoetarako aproposagoa zela, taldean egiteko baino, ez baita erraza ideal bat
adostea.
Eskola ideala
definitzeko beste sarrera batean aztertutako ikastetxearen antolakuntzako
osagaiak hartuko dira kontutan. Alde batetik, nire eskola ideala eskola
publikoa litzateke, eta erabat kontziente naiz hautu horrek ikastetxearen
antolakuntzaren ikuspegitik hainbat alderdi baldintzatuko lituzkeela. Hau da,
ikastetxe pribatuek antolakuntzari dagokionean autonomia handiagoa dute
publikoek baino, eta hezkuntza publikoa inertzia handiko sistema da,
printzipioz, aldaketari erraztasunik eskaintzen ez diona. Hala ere, ni
hezkuntza publikoaren aldeko sutsua naiz, are gehiago gainean dugun egoera
sozio-ekonomikoan. Nire eskola ideala ez da elite baten haurrak heziko dituen
eskola (elite sozial, ekonomiko nahiz intelektuala); nire burua beste nonbait
kokatzen dut. Horrekin ez ditut inolaz ere kritikatzen bestelako bideak hartuko
dituztenak; izan ere, graduan zehar hezkuntzan jarduteko jaso eta sortzen ari
garen balioak eskola mota guztietara zabaltzea lortu beharko litzateke, eta
horretarako gu bezalako pertsonak eskola horietan jardutea ezinbestekoa da.
Beraz, espero dut graduan batera ikasten ari garenok bide desberdinak hartzea.
Bestetik, gelako
aurkezpen gehienetan naturarekin harremanaren gaia atera zen, eta horrek zer
pentsatua eman zidan. Nire ikuspegitik, naturarekin harremanetan dagoen eskola
oso egokia da eskolak zerbitzua ematen dion komunitatea horrelako ingurunean
kokatzen bada. Beste modu batera esanda: niretzat eskola ideala gertukoa da, komunitatean
fisikoki txertatua dagoena, gertutasun fisikoak bestelako gertutasuna ere
ahalbidetzen duelako, partaidetzaren eta ikas-komunitateen bidea hartzeko
aurrebaldintza dena. Hortaz, landa-eremuko herri bateko eskola txikia naturan
txertatua egongo da, eta hiri handi bateko auzoko eskolak natura seguruenik
urrutiago izango du. Industrializazioaren garairik gordinenetan eraiki ziren
auzo izugarri dentsoek ez al dute, bada, eskola idealik merezi? Nik ez ditut
gustuko hiri handien ertzean kokatzen diren ikastetxeak, komunitate baten parte
ez direnak, haurrak egunean ordu bete edo gehiago autobusean edo gurasoen
autoan igarotzera behartzen dituztenak, hezitzaileen eta familien arteko
eguneroko harremana galarazten dutenak, eskolara oinez joatea ahalbidetzen ez
dutenak, eta eskolako ordutegitik kanpo hutsik daudenak. Askotan, gainera,
honelako ikastetxeak pribatuak dira.
Ikas-komunitatearen,
partaidetzaren eta komunitatearekin harreman estuaren gaiak gatazka pertsonala
eragiten didan eskola idealaren alderdi batea narama. Izan ere, gure gizartea
goitik behera aldatzen ez den bitartean, eskolak komunitatearekin batera
ekimenak burutzeko, eskolak moldatu beharko luke komunitateko beste eragileen
ordutegietara. Horietako askok lan egingo dutenez, horrek esan nahi du eskolako
langileak bestelako langileen lanorduetatik kanpo jardun beharko direla. Haur
Hezkuntzako gradua aukeratu nuenean lanbideari buruz erakargarri iruditu
zitzaidan alderdietako bat ordutegia zen, gehienekin konparatuz dezente arina
dena, eta momentuz ez dut ikusten hori komunitatearekin inplikazio sakona
izatearekin nola uztartu, eskura izan ditugun irakurgaietan oinarrituta (Torres González, 2012).
Azken alderdi
hauen ildoarekin jarraituz, ikastetxearen egiturari dagokionez, ez dut
nahitaezkoa ikusten hori horizontala izatea. Sistema asanblearioak manipulatzen
errazak iruditzen zaizkit, eta horiek erabat demokratikoak izan daitezen
neurriak oso gutxitan hartzen direla iruditzen zait. Hori eginez gero, oso ongi
deritzot horrelako egitura hartzea, baina egitura tradizionalagoak ere egoki
izan daitezkeela uste dut. Garrantzitsu jotzen dut ikastetxearen helburuei, kulturari,
curriculum esparruari, eta gobernuaren esparruaren alderdi nagusienei buruzko
eztabaidak eta erabakiak hezkuntza-komunitate guztiaren partaidetzarekin
hartzea. Antolakuntzaren osagai eta esparru horiek dira ikastetxearen iparrorratza,
eta horiek guztien partaidetzarekin erabakiz gero, eraginkorragoa iruditzen
zait ondoren etorriko den burutzea finkoagoa den organigrama baten bitartez
koordinatzea. Bereziki inportante deritzot ardurak hartu eta horien inguruan kontuak
emateko ohitura izatea, eta egitura horizontalak batzuetan amorfo bihurtzen
dira ardurak diluitzeko.
Halaber, aukeran,
nire eskola ideala txikia litzateke, hau da, modu “tradizionalean” antolatua
badago, lerro pare bat dituena (askoz ere egokiago iruditzen zait maila
bakoitzeko bi talde egotea irakasleen arteko elkarlana bultzatu eta aberasteko,
lerro bakarra baino), eta taldekatze heterogeneoa egiten badu aurrekoaren haur
kopuru baliokidea duena. Ez ditut gustuko ikastetxe erraldoiak, maiz ospe
handia dutenak, baliabide materialei dagokienez askotan abantaila handiak
dituzten arren. Gainera, askotan, honelako ikastetxeak pribatuak dira ere.
Gaiarekin bukatzeko,
norberaren eskola ideala bilatu eta aurkitzea baino, askoz ere garrantzitsuago
iruditzen zait bidean topatuko dituen eskola guztiak nolabait bere “eskola
ideal” bihurtzen jakitea. Alde batetik, eskola bakoitzean positiboak diren
alderdiak bilatzen jakin behar da, eskola horrekiko atxikimendua sorrarazi
behar du irakasleak bere baitan, barruan duen onena eskaintzeko asmoz.
Bestetik, nahitaez inperfektua izango den errealitate hori barrutik aldatzen
saiatu behar du, eskola hori bere idealera gerturatzen saiatu, elkarrizketaren
bidez, noski. Eskola idealaren gogoetak ez luke ondorio bezala “checklist” bat
eman behar, ordezkapena egitera iritsitakoan zerrenda atera, laukitxoetan ixak
jarri eta dagokion zutabean nahikoa ez badago “uf, hau ez da nire eskola;
denbora nola edo hala pasa eta hemendik alde egingo dut” pentsatzera eramango gaituena.
Bestalde, bigarren
lauhilekoan zehar saio batzuk izan ditugu gonbidatutako irakasle batek
gidatutakoak. Saio horietan partaidetza eta koordinazioaren gaiak lantzeko
idazlan bana egitea proposatu zitzaigun. Haurren partaidetzari buruzkoa beste sarrera batean jasota dago, eta jarraian koordinazioari eta bileren
dinamizazioari buruz landutakoa azalduko dut.
Koordinazioaren
gaia lantzeko proposatu zitzaigun irakurgaia Darder eta Mestresena da (Darder &
Mestres, 1994).
Bestetik, koordinazioari estuki lotutako bileren dinamizazioaren gaia lantzen
duen beste irakurgai bat eman zaigu, aurrekoarekin batera aztertzea
interesgarri jotzen dudana (Anzieu, 1971, or. 190–198).
Koordinazioa
eskolaren jarduera guztiei batasuna eta harmonia emango dien sinkronizazioa da.
Lehenik eta behin, ikastetxea koordinazioaren itsasoan galdu ez dadin,
garrantzitsua da aldez aurretik zer koordinatuko den erabakitzea. Maiz akatsa
urrats honetan ematen da, guztia koordinatzea beharrezko ikusi eta erakundea
erabat ez-eraginkorra bihurtzen delako. Koordinatu beharreko osagai eta
esparruak ondokoak dira: helburuak, jarduerak eta baliabideak.
Orokorrean,
koordinazioa zuzendaritza-ekintzari lotua dago, eta eraginkorra izan dadin
informazioa, komunikazioa, erabaki-hartzea, partaidetza, giroa eta gobernu
organoen funtzionamendua egokiak izan behar dira.
Ikastetxearen
funtzionamenduari buruzko informazioa bi norabidetan transmititu behar da:
gobernu eta kudeaketa organoetatik beste eragile guztietara, baita alderantziz
ere. Komunikazioa iritziak elkartrukatzea ahalbidetuko duen bidea da,
elkarrizketaren bidez, eta gogoan izan behar da horretarako sortutako bide formalez
gain erakunde guztietan sortzen dela komunikazio informala, maiz
garrantzitsuagoa dena.
Koordinazioaren
xedea erabakiak hartzea da, bai plangintzaren baitan aurreikusitakoak, baita
programatu gabekoak ere. Erabaki horiek, gainera, ikastetxearen helburuekin eta
irizpide orokorrekin bat egin behar dute, eta koordinazioak hori bermatu behar
du. Bestetik, erabakiak hartzeko prozesuan gatazka ezinbesteko osagaia da, eta
horri aurre nola egin jakin behar du eskolak. Ezadostasuna nahitaezkoa da
erakunde batean, eta koordinazioaren helburua ez da iritzien aniztasuna ezabatu
eta horien inguruko homogeneizatzea lortzea, baizik eta negoziazioaren bidez
adostasunak lortzea.
Informazioa
ondo transmititu dadila, komunikazioa eraginkorra izan dadila, eta erabakiak
modu egokian har daitezela lortzeko biderik onena inplikatutako eragile guztien
parte-hartzea da. Azken horrek, gainera, asko erraztuko du taldeko giro ona
sortzea, eta modu koordinatuan aritzeko ezinbestekoa da giro ona sortzea.
Bukatzeko, partaidetza antolatzeko ikastetxeak dituen organoen funtzionamenduak
egokia izan behar du, ezinbestean.
Koordinaziorako
estilo diferenteak daude, lidergo estiloekin harremana dutenak. Orokorrean,
koordinazioa bi modutara eman daiteke: oso hierarkizatua, erabaki-hartzea
organigramaren goialdean kontzentratuz, edo deszentralizatua, non ildo nagusiak
erabaki ondoren, eskolaren kudeaketako maila ezberdinek horiekin bat egiten
duten erabakiak hartzen dituzten. Garrantzitsua da errealitatean aplikatzen den
estiloak ikastetxearen helburuetan jasotakoarekin bat egiten duela ziurtatzea,
batzuetan hori ez baita horrela izaten.
Koordinazioa
eraginkorra izan dadin, ikastetxearen parte diren eragile guztiek adostu eta onartu
behar dute. Koordinazioak hiru funtzio ditu: ikastetxearen helburu orokorrak
gauzatuko direla bermatzea, koordinaziorako finkatutako bideen jarraipena
egitea eta horren inguruko hobekuntzak txertatzea, ikuspuntu konstruktiboan
oinarrituta. Funtzionamenduan hobekuntzak sartzeko beharra egoera negatiboek
eragiten dute normalean, eta horiek konpontzeak gatazkari aurre egitea dakar.
Gatazkak eta egoera berriak irtenbide sortzaileak bilatuz aurrera egiteko
aukera positibo bezala hartzen direnean, berrikuntza eta aldaketaren aldeko
ikastetxea izango da emaitza. Azkenik, koordinazioa eraginkorra izateko, zereginen
banaketa egokia egin behar da.
Koordinaziorako
mekanismoen artean bilerak ditugu. Bileren dinamizazio egokia behar-beharrezkoa
da koordinazioari buruzko helburuak bete ahal izateko. Gaizki antolatu eta
dinamizatutako bilera oso frustragarria da parte-hartzaileentzat. Bileraren
dinamizatzailearen rola hartuko duen pertsonak ondokoak egin beharko lituzke,
horretarako bilduko den talde guztiaren oniritzia jaso ondoren:
- Bileraren helburua gogorarazi, aurretik helburua bakarra dela ziurtatu ondoren.
- Bileran zehar gai-zerrenda errespeta dadila lortu, baina inposaketarik gabe.
- Taldea bileraren aurrerapenez ohartarazi, egindakoa haiei aldian-aldian bueltatu, iritzi eta ondorioak laburbildu, eraikitakoaren gainean aurreratzeko.
- Bileraren martxaren arabera, jatorrizko helburuarekiko aldizkako kokapenaren berri eman.
- Hitza eman eta modu elegantean “kendu”, bileraren helburuaren eta parte-hartzaileen ezaugarrien arabera. Horretarako, aurretik parte-hartzaileen izaera eta haien baliabideak ezagutu behar ditu.
- Eztabaidarako uneak eta gogoetarako unean tartekatu. Arbelean oharrak idazteko denbora hartuz gogoetarako unean sor daitezke.
- Taldearen barruko harremanez ohartu, azpi-taldeak identifikatu, eta horien artean sortzen diren gatazkak kudeatu.
Benne eta
Sheats-en arabera (1948), taldea osatzen duten
pertsonek hainbat rol beteko dituzte, hiru kategoriatan bana daitezkeenak: helburuak
aintzat hartuko dituzten rolak, taldearen kohesioari begiratuko dioten rolak,
eta aurreko biak oztopatuko dituzten rolak. Bileraren dinamizatzailearen lana
izango da lehenengo bi kategoriatako rolak hartuko dituzten pertsonak
bultzatzea, eta azkeneko taldekoak ahal den neurrian neutralizatzea.
Bileren
dinamizazioari buruz oso interesgarria iruditu zaidan beste irakurgaia
ikasgaiaren txostenean jasotako bat da, gurasoekin elkarrizketak modu egokian
gidatzeari buruzko aholku zehatz eta eraginkorrak dituena (Albaladejo, 2009). Bileraren eszenatokia nola
antolatu, enpatiaz nola entzun, asertiboa izanez nola hitz egin, eta partaide
guztientzat positiboak izango diren konpromisoak nola sustatu azaltzen du
artikulu honek, modu oso argian. Gurasoekin elkarrizketa bat izan aurretik
berrikusteko modukoa iruditzen zait, eta agian dekalogo motz gisa laburbil
nezake beste noizbait.
Autoebaluazioari
dagokionez, zoritxarrez, ezin izan nuen eskoletara joan gelakideek ebaluazioari
buruzko talde elkarreragileen jarduerak burutu zituztenean, eta oraindik
Moodle-en materiala igo ez dutenez, ezin izan dut haiek esandakoa kontuan izan
autoebaluazioa egiteko. Ebaluazioaren inguruko dudak edukitzen jarraitzen dut,
eta espero dut graduaren azken erdian argitu ahal izango ditudala.
Ikasgaiaren
autoebaluazio orokorra egiteko, lehenik eta behin esango nuke jabetzen naizela
ez naizela ikasle erosoa, nire galdera eta iritziekin gelaren erritmoa eta
irakaslearen antolakuntza eteten dudalako maiz; batzuetan harira datozen
gaiekin, eta beste batzuetan irakasleak saiorako ezarritako asmoekin bat egiten
ez duten ekarpenekin, edo gutxi gehitzen duten hitzekin. Hori egiteko hainbat
arrazoi uste dut daudela, baina ez naiz orain horiek azaltzen hasiko.
Irakasleak batzuetan nitaz baliatzen dira, zentzu horretan; beste batzuetan
kate luzea ematen didate, gehiegizko arretarik eman gabe; eta beste batzuetan
etenik ez sortzea nahiago dutela aditzera ematen didate (beti oso modu onez).
Ni irakasle bakoitzaren “esanetara” moldatzen saiatzen naiz, baina suposatzen
dut nahi baino gutxiagotan asmatuko dudala. Ikasgai honen bigarren lauhilekoan gutxiago
hitz egiteko saiakerak ez du zerikusirik azken honekin, hala ere.
Bestetik, eta
azaldutako nire jarrera orokorrari lotuta, esango nuke maiz nire buruari eta
besteei frogatu beharreko zerbait dudanaren moduan interpretatzen dela eta,
nire ustez, interpretazioa okerra da (edo, beste modu batera esanda:
interpretazio horretara bideratuko duten mezu okerrak bidaltzen ditut nik).
Unibertsitateko ikasketei dagokienean, aurretik egindakoetan frogatu nuen onena
eta txarrena egiteko gai naizela. Errazenetakoa izatearen fama zuen karrera ikasi
arren (magisteritza baino zailxeagoa, baina hortxe-hortxe ...), teorian bost
ikasturte behar zutenak niretzat sei izan ziren, eta horretarako suspentso asko
atera behar dira. Aldi berean, ohorezko matrikulak ez zitzaizkidan ezezagunak
egin.
Notek
ikaslearen ibilbidearen berri eman beharko lukete, zentzu orokorrean, eta
egindako esfortzua eta lortutako aurrerapena ahalik eta modu zehatz eta
justuenean islatu beharko lituzkete. Batzuetan irakaslearen notak eta ikasleak
bere buruari jarriko liokeenak bat egiten dute, eta beste batzuetan ez
horrenbeste. Nik neronek, gradu honetan zehar baditut nota gutxi batzuk erabat
gustuko ez ditudanak, batzuetan merezi nuena baino gehiago jaso dudala iruditu
zaidalako, ikasgai horretan gehiago ikasi behar nuela iruditzen zaidalako, eta
beste batzuetan egindako lana lortutako nota baino hobea zela iruditu
zaidalako.
Autoebaluazioarekin
jarraituz, ikasturtean zehar ikasgai honekiko adierazi dudan gogoa eta jarrera
oso modu positiboan baloratuko ditut; aktiboa izan naiz talde handian, talde
txikian eta bakarkako lanetan, eta nire gelakideek positiboa eta eraikitzailea
den moduan parte hartu dudala adierazi didate beste ikasgai batean egindako
ariketan. Orokorrean, helburuen eta taldearen kohesioaren aldeko rolak hartu
ditudala esango nuke, eta gustura aritu naiz gutxiago hitz eginez parte hartzen
ere.
Ikasturtean
zehar ikastetxearen antolakuntzaren inguruan asko ikasi dut, eta ikasitakoa modu
egokian sintetizatu eta laburbildu dudala iruditzen zait; ikasitakoaz neroni
jabetzeaz gain, irakasleak ebaluatu ahal izateko moduan jarriz.
Lehen
portfolioari begira eskatu zitzaigun notaren zenbaki zehatza jartzeko, aurreko
urtean irakasle batek hamarra jarri eta ni horrekin erabat eroso sentitzen ez
nintzela ikusita esan zidana ekarriko dut gogora. Berak esan zidan 10eko
ikasleak eduki zituela, baita 14 eta 15ekoak ere, baina ebaluazio sistemak
10ean topea jartzen duenez, hori zela jar zezakeen notarik altuena. Horrela
konformeago geratu nintzen 10arekin, egia esan. Lan guztiak egin daitezke
hobeto eta, zentzu horretan, ikastetxearen antolakuntzaren inguruan gehiago eta
hobeto ikas nezakeen, eta beti izango dira nik baino gehiago eta hobeto ikasiko
dutenak, noski. Hori gogoan izanda, nire buruari ondoko nota jarriko nioke
ikasgaian: > 9, dezimala zehaztea zailagoa denez, azken hori irakasleari
utzita.
ERREFERENTZIA
BIBLIOGRAFIKOAK
Albaladejo,
M. (2009). Entrevistarse para entenderse. «Trucos» para conducir las
entrevistas con los padres. Padres y maestros, 324, 10–13.
Antúnez, S. (1997). Claves para la organización de centros escolares: (hacia una gestión participativa y autónoma) (3. arg.). Barcelona: ICE, Universitat de Barcelona : HORSORI.
Anzieu, D. (1971). La dinámica de los grupos pequeños. Buenos Aires: Kapelusz.
Benne, K., & Sheats, P. (1948). Functional roles of group members. Journal of Social Issues, 4, 41–49.
Bujan Vidales, K., & Aramendi Jauregi, P. (2005). Eskola-antolaketa. Bilbo: Udako Euskal Unibertsitatea.
Darder, P., & Mestres, J. (1994). La coordinación. In Organización de centros educativos: aspectos básicos (or. 345–368). Barcelona: Praxis.
Gairín Sallán, J., & Darder Vidal, P. (1994). Organización de centros educativos: aspectos básicos. Barcelona: Praxis.
Ministerio de Educación. (2011). Actuaciones de éxito en las escuelas europeas. Madrid: Ministerio de Educación, Subdirección General de Documentación y Publicaciones.
Paredes Labra, J., Herrán Gascón, A. de la, Santos Guerra, M. Á., Carbonell Fernández, J. L., & Gairín Sallán, J. (2009). La práctica de la innovación educativa. Barcelona: Síntesis.
Torres González, J. A. (2012). Estructuras organizativas para una escuela inclusiva: promoviendo comunidades de aprendizaje. Educatio Siglo XXI, 1(30), 45–70.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina